Zoekwoordonderzoek voor Google optimalisaties

Tijger Google zoekwoordonderzoek

Of je nu een eigen bedrijfswebsite, een hobbywebsite of een grote webshop hebt, je wilt dat je website bezocht wordt. Je kunt dit bereiken door slim zoekwoordonderzoek te (laten) doen. Nog mooier is het als de juiste bezoekers op je website weet te krijgen via Google. Dat zijn de bezoekers die op je website informatie aanvragen, contact opnemen, de interactie aangaan of een aankoop doen.

Hoe bepaal ik de juiste zoekwoorden?

Wat de juiste zoekwoorden zijn hangt af van de concurrentie binnen jouw niche. Daarnaast hangt het af van het zoekgedrag van jouw potentiële klanten. Is er binnen jouw branche een zeer hoge concurrentie? Dan zijn de juiste zoektermen voor resultaten op korte termijn:

  • Specifiek, en bij voorkeur langer dan 3+ woorden
  • De termen met een lage concurrentie (longtail)
  • Informatie gerichte termen; wie, wat, hoe, waar en wanneer
  • De specifiekere zoektermen met een koopintentie
  • Zoekwoorden die lokaal georiënteerd zijn

De juiste zoektermen voor een reeds goed vindbare website

Is jouw website al goed vindbaar, maar wil je verder groeien? Een reeds vindbare en goed geoptimaliseerde website kan zich richten op andere zoektermen. Wanneer je in deze ‘volgende fase’ bent beland, dan kun je zoekwoordonderzoek doen waarbij je gaat richten op zoektermen met een hoger zoekvolume. Vervolgens ga je het gevecht met de concurrentie aan.

Goede zoektermen vinden voor de volgende stap:

  • Zoekwoorden met een hoog zoekvolume 100+ zoekopdrachten per maand
  • Zoekwoorden met 1 tot 3 woorden
  • Zoekwoorden die landelijk of internationaal gericht zijn
  • Zoekwoorden gericht op hoofdonderwerpen en (product)categorieën

Hoe start je een zoekwoordonderzoek

Een zoekwoordonderzoek starten kan op veel verschillende manieren. Het is met name van belang dat je lijst steeds specifieker maakt.

Je kunt informatie en potentiële zoektermen verzamelen door onder andere:

  • Te vragen aan je huidige klanten waar ze op zouden zoeken als naar een bedrijf als de jouwe zouden zoeken
  • In kaart te brengen voor welke zoektermen je website vertoond wordt in Google (dit kan gratis met Google Search Console).
  • De automatische suggesties in de Google zoekbalk te bekijken. Tik je bijvoorbeeld enkel ‘SEO ‘ in de zoekbalk zie je gelijk wat mensen vaak erachter plaatsen. Bijvoorbeeld SEO betekenis, SEO tools, SEO specialist.
  • Voor belangrijke termen “Wat is…” te plaatsen. Zoals “wat is SEO?”.
  • Zoektermen te combineren met plaatsnamen zoals “SEO Uitgeest”.
  • Door termen te combineren met intenties/acties zoals +kopen +laten maken +inhuren +aanvragen +bestellen +vergelijken

Handige gratis tools voor zoekwoordonderzoek

Er zijn uiteraard talloze betaalde SEO tools voor zoekwoordonderzoek waar SEOtijger ook dankbaar gebruik van maakt, maar er zijn ook een aantal handige gratis tools.

Answerthepublic.com

Met deze tool selecteer je NL en vervolgens tik je een onderwerp in. Vervolgens krijg je een enorme woordspinnen met zoektermen rondom het onderwerp. Deze zijn handig gesorteerd op; Wat, Wie, Wanneer, Hoe, Waar.

Zo krijg je makkelijk inzicht in de zoektermen rondom het onderwerp waarvoor je onderzoek doet.

Neilpatel.com (Ubersuggest)

Met deze gratis tool kun je het zoekvolume van een zoekterm opzoeken. Daarnaast krijg je een indruk van de concurrentie voor de betreffende zoekterm. Ook krijg je een aantal suggesties voor relevante zoektermen die handig zijn voor je zoekwoordonderzoek.

Ahrefs.com (Ahrefs free keyword generator)

Ahrefs is een betaalde tool, maar de keyword generator is gratis te gebruiken. Zo krijg je inzicht in de maandelijkse zoekvolumes van de ingevulde zoekterm én de zoektermen die gerelateerd zijn.

Sorteren, selecteren, analyseren -> focus!

Je uitgebreide lijst met zoektermen kun je vervolgens uitdunnen op basis van zoekvolume. Zoeken er genoeg mensen met de betreffende term? Op basis van concurrentie. Hoe ziet de TOP10 in Google eruit, zou mijn website hier tussen passen? Hoe lang is de zoekterm? Over het algemeen geldt hoe korter hoe meer concurrentie. Welke termen zijn het meest relevant? Welke zoekwoorden kunnen direct leiden tot een aankoop of aanvraag? Voor welke termen weet ik goede content te maken? Voor welke zoektermen heb ik al passende pagina’s op mijn website? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf kan stellen om de lijst in te perken en tot een kortere lijst van slim geselecteerde zoekwoorden te komen.

Release the tiger!

Na het slimme zoekwoordenonderzoek is het tijd voor actie. Produceer maandelijks nieuwe content, optimaliseer bestaande pagina’s zodat ze toegespitst zijn op de focus termen én zie je zoekmachineposities stijgen!