Heb je een WordPress website en wil je jouw WordPress website optimaliseren? Dan mag de Yoast SEO plugin niet ontbreken voor een goede vindbaarheid van je website. Althans het is aan te raden om een SEO plugin te gebruiken, want het vergemakkelijkt een hele hoop zaken die belangrijk zijn voor een goede vindbaarheid. Zoals het instellen van de meta titel, dit is de blauwe titel die uiteindelijk ook in Google verschijnt. Na de installatie van de plugin zie je bij elke pagina of je een groen bolletje hebt behaald of dat hij nog rood is.

De groene bolletjes obsessie
Het stoplichtsysteem van Yoast SEO is op zich gebruiksvriendelijk. Het geeft duidelijk aan in hoeverre de pagina geoptimaliseerd is voor je focus zoekterm. Je moet alleen wel zeker weten dat je een goede focus term invult. Wanneer je een focus term invult waar 0x per maand op wordt gezocht kun je wel zo mooi een groen bolletje hebben, maar je bereikt er niets mee. Ook het optimaliseren van pagina’s die niet bedoelt zijn voor het ontvangen van bezoekers zoals de contactpagina of andere pagina’s die niet informatief zijn, is niet nodig. Het is dus niet nodig om voor elke pagina op je website een groen bolletje te behalen.
De juiste focus zoekterm in Yoast SEO
Doe dus zoekwoordonderzoek of schakel een SEO specialist om te weten voor welke term je een bepaalde blog of pagina het best kan optimaliseren.
Voor dit artikel deed ik dat ook, en wat blijkt? “Groene bolletjes” wordt nog niet eens 10x per maand gezocht.
Terwijl “Yoast SEO” wel 720x per maand wordt gezocht.
Uiteraard heb ik toen direct de focus zoekterm aangepast naar Yoast SEO in plaats van “groene bolletjes”.
Met de juiste zoekterm als focus zoekterm kunnen groene bolletjes absoluut zorgen voor meer verkeer.
Waar controleert de Yoast SEO plugin op?
De Yoast SEO plugin controleert op veel verschillende factoren. Hieronder zie je de verschillende on-page SEO checks:
- Het aantal uitgaande links
- Interne links
- Het aantal keer dat de focus term wordt gebruikt op de pagina
- De lengte van de SEO-titel (Meta titel)
- Of je focus zoekterm in de eerste alinea wordt gebruikt
- De lengte van de meta beschrijving
- Of je de focus term niet al voor een andere pagina hebt gebruikt
- ALT teksten voor afbeeldingen
- Of de focus term voorkomt in de SEO-titel
- Of de zoekterm voorkomt in de meta beschrijving
- Of de zoekterm voorkomt in de URL
- De verdeling van de focus term door de pagina heen
- Of de zoekterm gebruikt wordt in koptitels
In hoeverre zijn de groene bolletjes noodzakelijk?
Sommige van onze klanten doorlopen alle pagina’s alleen maar zodat de bolletjes groen worden. Daar kan niks mis mee zijn, maar het kan ook het doel te buiten schieten. Het blijft ten slotte het belangrijkst dat de pagina waarde biedt aan de bezoeker. Om nou zomaar wat externe links naar wikipedia toe te voegen voor een extra groen bolletje levert dan niets op. Maar houd je rekening met de best practices die Yoast SEO aangeeft dan kan het best meer SEO resultaat opleveren. Schrijf je bijvoorbeeld over gezondheid dan kan het erg waardevol zijn om gezondheidsclaims te onderbouwen met betrouwbare bronnen (externe links). In dat geval is het groene bolletje voor minstens 1 externe link belangrijker dan dat je een ‘over ons’ pagina aan het schrijven bent. Kortom groene bolletjes zijn niet noodzakelijk, maar ze kunnen van pas komen wanneer je een veelgezochte focus term opgeeft en de pagina waardevol maakt qua informatie en content.
Yoast SEO installeren?
Ga in de WordPress beheeromgeving naar Plugins > Nieuwe plugin en zoek in de zoekbalk naar “Yoast SEO”, klik vervolgens op ‘installeren’ en vervolgens op ‘activeren’. Of download hem vanaf WordPress.org en upload de plugin bij Plugins > Nieuwe plugin.