Technische SEO de ruggengraat van je website

Tijger ruggengraat technische seo

Wat is technische SEO?

Technische SEO is de ruggengraat van je website, maar wat is technische SEO? Technische SEO is het optimaliseren van alle technische aspecten van je website om beter vindbaar te worden. Zijn de technische aspecten niet in orde? Dan wordt het erg lastig om je content goed te laten scoren in Google.

Technische SEO bestaat uit:

  • Technieken om de indexeerbaarheid van je website te verbeteren
  • Redirects (doorverwijzingen) en een goed gecodeerde website
  • Mobielvriendelijkheid
  • Laadsnelheid van pagina’s op mobiel en desktop
  • Een goede opbouw van URL’s
  • Interne links en niet-werkende links
  • On-page; meta titel en meta beschrijving
  • Afbeeldingen; ALT teksten en gebroken afbeeldingen
  • Lokalisatie; zorgen dat bezoekers de juiste taal te zien krijgen

Indexeerbaarheid van je website te verbeteren

Je steekt veel tijd en energie in het maken van informatieve pagina’s op je website. Het zou zonde zijn als die pagina’s vervolgens niet in Google komen. Ook in het geval van een webshop wil je dat al je productcategorieën en zoveel mogelijk producten in de zoekmachine terecht komen. Indexeerbaarheid gaat over de technische SEO factoren die in orde moeten zijn om zoveel mogelijk pagina’s zo snel mogelijk in Google te laten komen.

Technische SEO technieken voor betere indexeerbaarheid

Wat is er belangrijk voor de indexeerbaarheid van mijn website? Deze technische SEO factoren spelen een rol.

  • Robots.txt bestand welke de juiste delen van de website openstelt voor Google
  • Sitemap.xml bestand welke alle URL’s van de website bevat
  • Voorkomen dat er 4xx of 5xx fouten zijn, deze technische fouten kunnen namelijk het vertrouwen in je website en de doorstroom van de Google crawler beperken.
  • Voorkomen dat er pagina’s zijn die uitgesloten zijn voor indexering terwijl deze wel gevonden zouden mogen worden.

Redirects

Bij een technische SEO analyse spelen redirects een rol. Zo zijn er klanten geweest die een website hadden die zowel een HTTP website in de index van Google hadden alswel de beveiligde HTTPS variant, dat veroorzaakt dubbele content en een redirect van de onbeveiligde naar de beveiligde variant lost dit op.

Daarnaast gebeurt het ook vaak dat na website migraties of een nieuw design verzuimd wordt om de oude pagina’s naar de nieuwe varianten te laten redirecten. Het niet doorverwijzen kan de vindbaarheid drastisch verslechteren omdat de opgebouwde waarde niet wordt doorgestuurd. Daarnaast komen bezoekers op de oude pagina uit op een 404 pagina.

Mobielvriendelijkheid

Sinds 1 juli 2019 heeft Google mobile first indexing ingeschakeld. Dit houdt in dat de Google robot eerst de mobiele variante van je website bekijkt voordat de desktop versie wordt bekeken. Het is dus erg belangrijk dat alle informatie en content op de mobiele versie te zien is. Daarnaast is het erg belangrijk dat de mobiele versie een optimale gebruikservaring biedt.

Laadsnelheid van pagina’s op mobiel en desktop

Laadsnelheid is een belangrijke factor die in orde moet zijn voor een goede gebruikservaring, voor meer conversie, voor een lagere bouncerate (direct afhaken na het bezoeken van 1 pagina). Wanneer de laadtijd te slecht is dan kan het algoritme van Google jouw website niet de voorkeur geven.

TIP: Controleer je laadsnelheid met de test van Google Pagespeed Insights

Een goede opbouw van URL’s

Hoe zijn jouw URL’s opgebouwd. Sommige websitesystemen maken de URL’s niet SEO vriendelijk. De URL’s eindigen op .html of de URL’s zijn veel te lang. Daarnaast bevatten URL’s vaak niet de belangrijkste zoekterm waarmee je gevonden zou willen worden. Verder zijn dynamische URL’s niet bevorderlijk voor je vindbaarheid. Kortom een duidelijke, korte, geoptimaliseerde en net uitziende URL is erg belangrijk bij technische SEO optimalisatie.

Interne links en niet-werkende links

Op je website staan links naar de andere pagina’s binnen je website. Deze staan onder andere in het hoofdmenu, maar ook op pagina’s zelf bijvoorbeeld in artikelen of op knoppen. Het is belangrijk dat alle interne links werken en dat er goed gebruik hiervan wordt gemaakt. Deze interne links zorgen namelijk ervoor dat de Google crawler de website beter kan doorlopen, want deze volgt alle links. Daarnaast zijn werkende en genoeg interne links belangrijk voor bezoekers zodat ze eenvoudig vinden wat ze zoeken.

Meta titel en meta beschrijving

De meta titel en beschrijving van pagina’s komen terecht in Google. Deze dienen als visitekaartje voor je pagina. Het is dus belangrijk dat deze ingevuld zijn én aantrekkelijk zijn om op te klikken. Het gebeurt vaak dat deze ontbreken, niet geoptimaliseerd zijn, te lang zijn of niet uniek zijn en op meerdere pagina’s voorkomen.

Afbeeldingen en ALT teksten

Niet-werkende afbeeldingen geven een slecht signaal af dus het is belangrijk dat alle afbeeldingen correct laden en niet te groot zijn qua bestandsformaat.

Daarnaast zijn ALT teksten erg belangrijk, lees meer over het belang van ALT teksten op afbeeldingen.

Lokalisatie; taalvarianten

Heeft jouw website meerdere taalvarianten? Erg handig om zo ook bezoekers buiten Nederland te kunnen ontvangen. Hierbij is technische SEO echter wel van groot belang. Want in de code van de website dient aangegeven te worden in welke taal bepaalde delen van de website zijn geschreven. Zo kan Google bepalen welke taalversie aan welke bezoeker dient te worden voorgeschoteld.

Gratis technische SEO analyse aanvragen?

Laat de SEOtijger een technische SEO analyse van je website maken! We doorlopen gratis je website en sturen je een uitgebreid rapport met alle Technische SEO punten die verbeterd kunnen worden.