SEO begrippenlijst

SEO begrippenlijst

SEO

ALT-tag

Een extra omschrijving die je aan een afbeelding geeft. Door dit te doen begrijpt Google beter wat er op de afbeelding te zien is. 

Anchor tekst

Anchor teksten worden ook wel linkteksten genoemd. Aan een anchor tekst is een link gekoppeld zoals hieronder is weergeven. 

H1 tag 

De hoofdkop van je website, deze mag je maar 1 keer gebruiken en de kop moet de hele inhoud van de pagina dekken. Hierin wordt vaak de belangrijkste zoekterm verwerkt.

H2 tag

De tussenkop die je gebruikt voor de alinea’s van je tekst. Deze tag is belangrijk voor een goede structuur op je pagina. 

SERP

SERP staat voor search engine result page. Dit is de tekst die je te zien krijgt in de zoekmachine. Dit bestaat meestal uit de meta titel en de meta beschrijving. 

Meta titel 

De meta titel is de titel die je te zien krijgt in de SERP. In de titel moet je je pagina ‘verkopen’ aan de zoeker. 

Meta beschrijving

De meta beschrijving is de beschrijving onder de meta titel staat. Deze omschrijving kun je zelf aanpassen. Google past alleen vaak de omschrijving aan naar wat hij zelf denkt dat het meest relevant is. 

On-page SEO

De optimalisaties die je uitvoert op de website. Dit kan dus bijvoorbeeld je content verbeteren zijn, meta titels aanpassen, meta beschrijving aanpassen, interne links toevoegen, koppenstructuur aanpassen, de focus zoekterm beter verwerken etcetera.

Off-page SEO

Optimalisaties voor je website waarbij je niets op je website zelf doet, maar met factoren buiten je website om. Dit is dus bijvoorbeeld linkbuilding.

Keywords

Keywords oftewel zoektermen zijn de belangrijke woorden in een tekst. Het doel van SEO is dat je op bepaalde belangrijke woorden wordt gevonden. Een SEO-marketeer begint altijd met zoekwoordonderzoek om te zien op welke woorden veel wordt gezocht.

Long tail keyword

Een long tail zoekwoord is een zoekwoord met een laag zoekvolume en weinig concurrentie. Veel mensen denken dat een long tail zoekwoord altijd een lange zoekterm met meerdere woorden is. Dit is niet waar. 

Short tail keywords

Short tail keywords zijn zoekwoorden met 1 zoekwoord. Vaak is de concurrentie van deze zoekwoorden erg hoog. Wel is het zoekvolume van deze woorden vaak erg hoog. 

Duplicate content

Duplicate content is dubbele content. Duplicate content betekent: Er is op verschillende pagina’s dezelfde inhoud te vinden. Google wil een zo relevant mogelijke zoekmachine zijn. Let dus op of er geen dubbele content online komt. Als er wel dubbele content online komt, zal Google deze inhoud maar van 1 pagina tonen. Dit betekent dat als jij dubbele content plaatst het (waarschijnlijk) niet getoond zal worden door Google. 

Unieke content

Met unieke content wordt bedoeld dat er zoveel mogelijk zelf gemaakte content gepubliceerd wordt. Dit telt heel zwaar mee voor je positie op Google. 

Sitemap.xml

Een sitemap.xml is een overzicht van hoe je website in elkaar zit. Dit overzicht bestaat uit één of meerdere lijsten van alle pagina URL’s op je website.

Robots.txt

Robot.txt helpt Google om te vertellen of je website opgenomen mag worden in Google en welke gedeeltes van je website je liever niet in Google wilt hebben. Sommige pagina’s zijn niet relevant voor bezoekers en dit kan de zoekresultaten negatief beïnvloeden. Als je geen robot.txt instelt, zal Google de gehele website crawlen.

Keyword stuffing / over-optimalisatie

Je wilt natuurlijk je website zo hoog mogelijk krijgen in Google. Dit doe je door relevante keywords toe te voegen, afbeeldingen, video’s en een goede structuur. Maar dit kun je ook teveel doen waardoor de tekst onleesbaar wordt en de boodschap van je content weg valt. Blijf altijd schrijven voor je bezoekers in plaats van alleen voor Google.  

Landingspagina

De pagina waar je via de zoekresultaten op belandt. Met daarop alles om de bezoeker op actie te kunnen laten overgaan. Deze pagina’s zijn er vaak opgericht om iets te verkopen aan de bezoeker.

Lokale SEO

Met lokale SEO zorg je dat je beter vindbaar wordt in de buurt. Dit is vaak voor bijvoorbeeld restaurants, bakkers, kappers of supermarkten. Deze winkels worden puur door mensen in de buurt opgezocht en hier kun je op inspelen als ondernemer. Hierbij zorg je voor een zo goed mogelijk ‘Google mijn bedrijf’ account en focus je op zoekwoorden die te maken hebben met lokaal gevonden worden. Dit zijn bijvoorbeeld zoekwoorden zoals ‘Kapper Amsterdam-Oost’ Dit wordt bijvoorbeeld maar liefst 1.600 keer per maand opgezocht.  

Zoekvolume

Het zoekvolume is het aantal keer dat een bepaald keyword wordt opgezocht op Google. Deze zoekvolumes kun je bekijken op bijvoorbeeld Google trends. Veel marketeers gebruiken hiervoor tools zoals Ahrefs en Ubersuggest.

Google mijn bedrijf

Google mijn bedrijf is een tool waarmee je je lokale onderneming kan weergeven in de zoekmachines. Dit is belangrijk om lokaal gevonden te worden.

Organische zoekresultaten

De organische zoekresultaten zijn de resultaten die hoog zijn gekomen door middel van SEO. Deze resultaten worden vaak weergegeven onder Google Ads en Google Shopping.

Linkbuilding

Backlink 

Een link van een andere website naar jouw website. Een backlink wordt gezien als een soort ‘stem’ naar jouw website. Een backlink kan veel invloed hebben op jouw positie in Google. 

Interne links

Een link van de ene pagina naar de andere pagina op je eigen website. Hierin link je dus niet daar derden. Lees meer over waarom interne links belangrijk zijn.

Linkbuilding

Links verkrijgen van andere websites met als doel om een hogere positie in Google te krijgen. 

Wat is dofollow en nofollow?

Een link op een website kan een dofollow link zijn of een nofollow link. Voor een bezoeker maakt dit geen verschil. Voor de zoekmachines is dit wel een groot verschil. Nofollow links worden niet gevolgd door de zoekmachine en geven dus geen waarde weg aan een andere pagina. Een follow link wordt wel gevolgd door de zoekmachine robot en geeft wel waarde weg.

Algemeen

CPC 

Cost per click: dit zijn de kosten per klik die je betaalt per klik aan Google Ads. 

Crawlen

Het ophalen van je website door de robots van Google. Bij dit ophalen bekijkt Google je pagina en de links waar je naartoe linkt. Als je verbeteringen hebt aangebracht op je website kun je een eventuele verschuiving van positie in Google pas zien na het crawlen. 

URL

Een URL is het webadres van een website. Voor SEO is het belangrijk om een duidelijke URL opbouw te hebben. Dit is handig voor de bezoeker zodat hij beter de weg kan vinden op je website. 

301 redirect

Een 301 redirect is een omleiding naar een andere URL. Als je een pagina hebt in Google met veel bezoekers en die pagina gaat weg is het belangrijk om hier een 301 redirect voor te maken. Ook helpt een 301 redirect om ervoor te zorgen dat bezoekers niet uitkomen op een niet meer bestaande pagina en vervolgens een 404 pagina niet gevonden melding krijgen. 

Wat is CTR?

Het woord CTR staat voor Click Trough Rate. Dit wordt uitgedrukt in een percentage. Namelijk het percentage klikken/vertoningen. Dus het percentage van mensen die jouw website in Google hebben zien staan en ook daadwerkelijk geklikt hebben op jouw resultaat.

Call-to-action

Een call-to-action een oproep tot het ondernemen van actie. Vaak worden deze vormgegeven als opvallende knop. De knop zet vervolgens aan tot actie zoals: “Vraag een brochure aan”, “Plan een afspraak” of “Direct bestellen”.

404 pagina

Als een bezoeker van je website naar een pagina wordt verwezen op je website die niet meer bestaat, komt je bezoeker uit op een 404 pagina. Een 404-pagina geeft aan dat deze pagina niet meer bestaat. Dit verslechtert de gebruikerservaring op de website. Let daarom altijd goed op dat je geen 404-pagina’s hebt. 

SEO tools

Google Search console

Tool van Google om onder andere de zoekprestaties van je website te bekijken. Je kunt zien wat je populaire pagina’s zijn, op welke woorden je wordt gevonden en hoeveel bezoekers je ontvangt via Google. Ook kun je hier je sitemap invoeren, zien of je pagina’s mobiel vriendelijk zijn en of je pagina’s snel genoeg laden.

DA / Domain authority

Domain authority is de geschatte waarde van een website op basis van de inkomende links. Deze waarde wordt beoordeeld met een schaal van 1 op 100. De DA waarde wordt bepaald door de kwaliteit van de backlinks die je website krijgt.

DR / Domain rating

Domain rating is gebaseerd op het aantal backlinks dat een domein heeft. Hierin wordt gekeken naar het aantal unieke domeinen die verwijzen naar je website en de DR-waardes van deze websites. Deze score wordt weergeven op een schaal van 1 op 100. 

TF / Trust Flow

Trust Flow wordt gemeten op basis van hoeveel backlinks een site binnenkrijgt en hoe betrouwbaar deze links zijn.