Wat is de juiste lengte voor een seo-tekst

SEO teksten schrijven

Je bent begonnen met schrijven van seo-teksten en je vraagt je af wat nou de juiste lengte is voor je seo-tekst. Het antwoord op deze vraag is simpel: Er bestaat geen ideale lengte voor een seo-tekst dit verschilt per situatie. 

De ideale tekstlengte verschilt per situatie. Google kijkt naar wat voor pagina het is en wat degene die het opzoekt precies te weten wilt komen. 

  • Bij een productpagina kijkt Google naar hoe relevant het product is voor de opgezochte zoekterm. Ook kijkt Google naar de populariteit van andere aanbieders. Om te kijken hoe relevant je bent kijkt Google ook vaak naar je backlinks. Backlinks zijn links die je krijgt van externe websites. 
  • Zoekt iemand informatie? Dan wordt het voor Google al een stuk ingewikkelder. Google kijkt naar welke informatie je precies zoekt door middel van bepaalde zoekwoorden die de vraag mogelijk kunnen beantwoorden. Ook kijkt Google of de vraag letterlijk op een website wordt benoemt. Verder wordt er ook gekeken naar je locatie en je eerdere zoekgeschiedenis. 

Er wordt dus gekeken naar veel verschillende factoren bij het bepalen van de ideale lengte van je seo-tekst. Als je een product opzoekt zal eerder het product of een productcategorie belangrijk zijn en als je informatie zoekt zal een stuk tekst zwaarder wegen bij het hoog komen in de zoekresultaten. 

Ideale seo-tekst lengte per situatie

Om toch een duidelijker antwoord te geven wat de ideale lengte is voor je seo-tekst hier een aantal lengtes per situatie:

De ideale lengte voor een blog is 1.760 tot 2.400 woorden. Het is gebleken dat als je blog boven de 1.000 woorden is je blog beter zal gaan scoren. Je zou op z’n minst 300 woorden voor je blog moeten schrijven, anders kan Google het beschouwen als een pagina met te weinig inhoud.

De ideale lengte voor een productcategorie pagina is circa 250 tot 300 woorden

De ideale lengte voor een productpagina is circa 150 woorden. 

De ideale lengte voor een landingspagina is circa 500 tot 1000 woorden. 

Schrijf voor een mens, niet voor Google

Een belangrijke tip voor een goede seo-tekst is dat je niet schrijft voor Google maar schrijft om zo snel en zo goed mogelijk de bezoeker te helpen. Google probeert altijd de kern uit je tekst te halen. Als je er opzettelijk veel omheen praat om veel woorden in je seo-tekst te hebben wordt het voor Google alleen maar lastiger om de kern uit je boodschap te halen. Zo wordt het alleen maar moeilijker om hoog in Google te komen. Lange teksten schrijven is dus niet altijd perse goed voor je vindbaarheid. 

Goede inhoud belangrijker dan het aantal woorden

Ook is het belangrijk om niet te erg te letten op hoeveel woorden je voor een categorie- of productpagina gebruikt. Als je meer woorden nodig hebt om een goede uitleg te geven over je product of categorie is dit natuurlijk geen probleem. Probeer altijd wel concreet te blijven en niet te schrijven om veel woorden te krijgen. Benoem niet in elke zin je keyword want dit heeft Google door en zal je absoluut niet helpen met een hogere ranking behalen. 

Woorden met een hoge concurrentie

Bij een hoge concurrentie is het belangrijk om goed te kijken naar wat je concurrentie doet. Als je concurrenten veel informatie geven over een product probeer dit dan altijd te overtreffen met meer informatie en meer soorten content. Als je concurrenten alleen maar een lange tekst hebben probeer jezelf dan te onderscheiden met video’s, reviews en (betere) foto’s. 

Let op de structuur van je tekst

Als je bij je blogartikelen 1.760 tot 2400 woorden gaat gebruiken is het erg belangrijk om je tekst een goede structuur te geven. Werk met duidelijke paragrafen en benoem de koppen met headings. Zo zorg je voor een goede structuur en kan Google duidelijk de kern van je tekst vinden. Probeer in een grote blog niet alleen te focussen op je primaire zoekwoord maar probeer ook long tail keywords (langere zoektermen) te gebruiken. Zo kun je op 1 blog op meerdere zoektermen hoog scoren.