Een Meta titel is erg belangrijk voor SEO, maar het schrijven van een goede titel is niet altijd even makkelijk. Daarom voorzien we je in deze blog uit de SEO tips serie van praktische adviezen.
Voor degene die nieuw zijn met het begrip Meta titel, dit is wat het betekent. De Meta titel is de titel van een webpagina die je zowel in je tabblad van je browser als in de zoekresultaten van Google ziet. Hieronder zie je het Meta titel voorbeeld van deze pagina.
Meta titel lengte
Om te beginnen moet de lengte van de titel goed zijn. Ik zie vaak nieuwe of beginnende websites die enkel “Home – Bedrijfsnaam” als titel hebben, of slechts 1 woord bevatten zoals “Shop”. Dat is absoluut te kort en te algemeen.
Het is lastig om te zeggen hoeveel karakters je pagina titel zou moeten bevatten, omdat Google hier niet meer mee werkt. Een richtlijn kan zijn om tussen de 50 tot 60 tekens aan te houden. Google beperkt de breedte van de Meta titel tot 600 pixels breed. Om makkelijk te zien of de meta titel de juiste lengte heeft kun je een SEO plugin zoals Yoast SEO gebruiken. Wij noemen deze plugin ook wel “de groene bolletjes plugin”, en ook voor de juiste titel lengte krijg je een groen bolletje erbij.
Tips voor een optimale Meta titel
Om zoveel mogelijk SEO resultaat te behalen zou je zorgvuldig moeten nadenken over het schrijven van je Meta titel. Je kunt deze tips gebruiken om er makkelijker één te bedenken die goed kan scoren.
- Verwerk de belangrijkste zoekterm of een synoniem daarvan zoveel mogelijk in het begin van de titel.
- Gebruik een scheidingsteken en plaats je merknaam of bedrijfsnaam aan het eind van de titel.
- Maak de titel natuurlijk en schrijf een zin of een vraag en gebruik je focus zoekterm niet te vaak in de titel. In het geval van een koffie website dus niet: “Koffie, coffee, lekkere koffie, kwaliteitskoffie”.
- Maak er een vraag van zoals: “Hoe schrijf je een goede Meta titel?”.
- Gebruik cijfers in je Google titel zoals: “5 tips voor een hogere conversie”, of een jaartal zoals “De beste SEO tips van 2020”.
- Gebruik actiegerichte woorden zoals; kopen, offerte aanvragen, berekenen en ontdek nu. Of schrijf in de gebiedende wijs zoals; Boek een vlucht, Reserveer nu etcetera.
- Maak een unieke titel voor elke pagina op je website.
Gebruik deze tips en doe er je voordeel mee. Je hoeft ze niet allemaal te verwerken in 1 meta titel, maar regelmatig deze tips ter hand nemen en zorgen dat de juiste zoektermen in je titels verwerkt, zal zeker je bezoekersaantallen doen laten stijgen.
Analyseer en herschrijf de Google titel
Heb je je bericht of pagina gepubliceerd? Wacht dan enkele weken en analyseer de prestaties van de pagina. Gebruik Google search console om te zien hoeveel organische bezoekers de pagina krijgt én voor welke zoektermen de pagina het best presteert. Aan de hand hiervan kan je je meta titel herschrijven om nog meer resultaat te behalen.
Geen inspiratie of weet je niet welke zoekwoorden het beste werken?
Schakel SEOtijger in om een zoekwoordanalyse uit te voeren en aan de hand daarvan je Google titels te herschrijven en te optimaliseren. Neem contact op of vraag een gratis SEO scan aan om te weten of je Meta titels uniek en ingevuld zijn.