De voordelen van SEO

SEO voordelen tijger

SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie. Het betekent dat je je website zo optimaliseert dat je hoger in de zoekresultaten van zoekmachines komt en op die manier organisch verkeer aantrekt naar je website. Het is dan ook een belangrijk kanaal om meer verkeer naar je website te krijgen met uiteindelijk doel om meer klanten aan te trekken. Natuurlijk kun je ook kiezen voor het inzetten van andere kanalen zoals adverteren. Elk kanaal heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Wij vertellen je hier graag wat de SEO voordelen zijn.

Belangrijk voordeel: Meer verkeer

Als je met je SEO aan de slag gaat, dan betekent dit dat je je website gaat optimaliseren om je vindbaarheid te vergroten. Door aan de ‘juiste knoppen te draaien’ kom je langzaam maar zeker steeds hoger in de zoekresultaten van Google. En hoe hoger je komt, hoe meer er op geklikt zal worden en hoe meer verkeer er naar je website komt. Als je op pagina 1 terecht komt – binnen de eerste tien zoekresultaten voor een specifiek zoekwoord – dan ga je meespelen. En zeker als je een top5 op zelfs top3 positie op een bepaald zoekwoord weet te bemachtigen, dan gaat je dit (veel) organisch verkeer opleveren.

Pull marketing en intrinsieke motivatie

Als iemand een zoekopdracht intypt in de zoekmachine – in Nederland is dat meestal Google – betekent dit dat diegene zelf interesse heeft in dit onderwerp. De zoeker heeft dus een intrinsieke motivatie rondom dit onderwerp. Er is dus sprake van pull marketing. Het tegenover gestelde hiervan is push marketing. Bijvoorbeeld bij het adverteren op Facebook zend jij een advertentie naar iemand uit zonder dat je exact weet of diegene hierin geïnteresseerd is. Doordat bij SEO er wel sprake is van een intrinsieke motivatie is ook de kans op conversie later in de beslisfunnel hoger. Een groot voordeel van SEO als marketingkanaal is dus dat je niet alleen meer maar ook kwalitatief goed verkeer aantrekt. 

Duurzame investering

De tegenhanger van SEO is SEA. Dit staat voor Search Engine Advertising; het betaald adverteren bij de zoekresultaten in Google. Bij SEA zijn je initiële kosten hoofdzakelijk het (laten) opstellen van de campagne en betaal je daarna per klik. Afhankelijk van het concurrentieveld in jouw branche kunnen de kosten per klik oplopen van enkele centen tot aan enkele euro’s per klik. Betaal je niet meer? Dan wordt je advertentie ook niet meer getoond en ontvang je in één keer geen SEA-verkeer meer naar je website.

De kosten bij SEO werken daarentegen anders. De kosten die je hierbij maakt bestaan veelal uit het (laten) optimaliseren van je website. Denk hierbij aan het verbeteren van de techniek van je website, het optimaliseren van de content en het zorgen voor backlinks. Door het correct (laten) uitvoeren van deze werkzaamheden zal de website verder in de zoekmachine resultaten stijgen waardoor op den duur meer en meer organisch verkeer gaat ontvangen. Je betaalt hiervoor niet per klik. Je betaalt voor de werkzaamheden die hier vooraf aan hebben plaatsgevonden. Als je eenmaal goede posities hebt, dan blijf je die meestal ook over langere tijd behouden zonder hier extra investeringen voor te hoeven doen. Een van de SEO voordelen is dus dat er sprake is van een duurzame investering die over een lange tijd effectief is.

Vergroot betrouwbaarheid

Niet iedereen weet wat het verschil is tussen organische en betaalde posities in de zoekresultaten van Google. De meerderheid kan echter de advertenties van de organische resultaten scheiden en binnen deze groep is er ook een deel die de advertenties zelfs vermijdt. Afhankelijk van de zoekterm klikt een grotere of kleinere groep bewust niet op de advertenties omdat ze het niet vertrouwen.

Bedrijven die hoog in organische zoekresultaten staat worden daarentegen vaak geassocieerd met vertrouwen. Er wordt vaak gedacht ‘deze bedrijven weten waar ze het over hebben en daarom toont Google hen bovenaan’. Waar advertenties dus argwanend bekeken worden, is een van de SEO voordelen juist dat SEO het vertrouwen in het bedrijf kan vergroten. Ook dit zorgt er dus voor dat er later een hogere kans is op conversie.

Er is kennis voor nodig

Een laatste voordeel van SEO is dat er kennis voor nodig is om het ook daadwerkelijk uit te voeren. Als het makkelijk zou zijn, dan zou iedereen het doen. Echter je hebt een bepaalde kennis nodig en ook de tijd om SEO toe te passen. Daarnaast kun je ervoor kiezen om SEO uit te besteden, dit kost echter geld. Omdat andere marketingkanalen vaak als makkelijker beschouwd worden – bijvoorbeeld social media – wordt er vaak een keuze gemaakt om SEO in eerste instantie over te slaan. Ook wordt er vaak de keuze gemaakt om eerst met SEA te starten omdat dit op de korte termijn al resultaten kan opleveren. Dit betekent dat niet elke concurrent met SEO bezig is. En juist dit in combinatie met het langdurige effect en het kwalitatief goede verkeer is het grote voordeel van SEO.

SEO uitbesteden?

Zoek je naar een specialist om je te adviseren of voor het uitbesteden van SEO? Neem contact op met SEOtijger en ontvang een vrijblijvende website scan met tips en adviezen en een offerte voor het maandelijks werken aan groei.