Wat is een 404 ‘pagina niet gevonden’ error? En waarom is het belangrijk om deze te voorkomen of op te lossen voor SEO? Deze vragen gaan we beantwoorden op deze SEO tip pagina die gaat over 404 errors.
Wat is error 404?
Een error 404 is een foutmelding die aangeeft dat de pagina of het bestand niet gevonden is op de URL die je hebt bezocht. Het kan gaan om een verwijderde pagina, maar het kan ook zijn dat de URL is aangepast en dat je op de oude URL terecht bent gekomen. Je kunt een 404 fout zien als je zelf de verkeerde URL hebt ingetikt, via een interne link op een website of via het klikken op een resultaat in de zoekmachine. Je kunt deze pagina makkelijk op iedere website vinden door iets willekeurigs achter de domeinnaam te zetten. Bijvoorbeeld: “seotijger.nl/ietswillekeurigs”. Op onze website zie je dan deze 404 pagina. Ik hoor je denken: “Waarom geen tijger?” Nou, we denken graag dat we onze zaakjes goed op orde hebben en dat niemand ooit op de foutpagina komt 😉
Wanneer zou je een 404 fout echt moeten oplossen?
Je hebt belangrijk en niet-belangrijke 404 errors. Wanneer je in je statistieken bijvoorbeeld ziet dat iemand zelf een verkeerde URL heeft ingetikt en op de 404 pagina uitkwam, dan kun je dit volledig negeren. Ook wanneer de pagina terecht verwijderd is, en er verder geen alternatieve pagina is, is een 404 pagina prima. Het oplossen wordt echter wel erg belangrijk in de volgende gevallen:
- Er komt ‘veel’ verkeer binnen op de URL. Via Google Ads, Google zoeken of via een link op een andere website. Of via een linkverwijzing op de eigen website.
- Er verwijzen links op andere websites naar de betreffende URL. De opgebouwde links (backlinks) zijn waardevol, omdat deze als het waren stemmen geven aan je website. Wanneer deze pagina dan een 404 toont, verdampt de waarde van deze links.
Hoe los je een 404 fout op?
Heb je de pagina of het bestand verwijderd van je website? Dan is de oplossing om de pagina te herstellen en terug te zetten. Met een WordPress website kun je in je prullenbak kijken en de pagina herstellen wanneer deze verwijderd is. Vervolgens komt de pagina weer terug onder dezelfde URL.
Staat de pagina nog wel live, maar onder een andere URL? Of is er een pagina op je website die enigszins dezelfde informatie biedt? Verwijs de oude URL dan door naar de nieuwe URL met een 301 redirect. Daarmee geef je aan bij zoekmachines dat de pagina permanent is verhuisd. En wanneer bezoekers op de URL komen, dan belanden ze direct op het nieuwe adres, zonder een foutmelding te zien.
Hoe vind je 404 fouten op je website?
Hoe kan ik uitvinden of er op bezoekers op mijn website op 404 foutpagina’s uitkomen? Om dat uit te vinden zijn er veel opties, waarvan een aantal gratis zijn.
Google search console
Ga naar Search.google.com. Meld je aan en zorg dat je website geverifieerd is. Wanneer je net je website net erin hebt gezet, dan moet alle informatie nog verzameld worden. Heb je dit al eerder gedaan? Ga dan naar het menu item “Dekking”. Vervolgens selecteer je het tabje “Uitgesloten”. Nu krijg je een overzicht van de pagina’s die niet worden opgenomen in Google. Kijk vervolgens of je pagina’s kan vinden met het type “Niet gevonden (404)”.
Google analytics
In Google Analytics kun je in de paginastatistieken pagina’s uitfilteren. Ga eerst na wat de paginatitel van jouw 404 pagina is. Zoals eerder vermeld kun je jouw 404 error pagina opzoeken, door achter jouw domeinnaam een willekeurig pad in te vullen. Kijk in het tabblad van je browser naar de paginatitel. Meestal is dit “Pagina niet gevonden” of in het Engels “Page not found”. Ga in Google analytics naar: Gedrag > Site-content > Alle pagina’s. Kies als primaire dimensie “Paginatitel” en tik in het zoekbalkje rechtsboven naar “Pagina niet gevonden”. Vervolgens wordt als je de juiste paginatitel hebt ingevoerd de pagina getoond. Inclusief het aantal paginaweergaven. Wanneer je op het blauwe linkje van dit resultaat klikt, dan zie je precies op welke 404 pagina’s bezoekers zijn uitgekomen en hoe vaak.
Screaming Frog SEO spider
Je kunt ook de gratis tool Screaming Frog installeren. Je vult dan je website adres in en de tool gaat alle pagina’s bij langs (max. 500 URL’s in de gratis versie). En vervolgens kun je dan het overzicht van 404 fouten bekijken.
WordPress plugins voor redirects en 404 fouten
Er bestaan ook WordPress plugins voor het detecteren van 404 fouten én voor het doorverwijzen van niet gevonden URL’s naar alternatieven. Een bekend voorbeeld van zo’n plugin is: Redirection. Deze is gratis te gebruiken, meer dan 2+ miljoen keer geïnstalleerd én kan monitoren wanneer er 404 URL’s bezocht worden. Hier kun je dan een overzicht van inzien.
Betaalde SEO tools
Uiteraard is er ook een groot assortiment van betaalde SEO tools op de markt die een overzicht van 404 fouten kunnen rapporteren. Enkele bekende tools die over deze functie beschikken zijn; Moz, SEMRush en Ahrefs.
Hoe voorkom je zoveel mogelijk ‘niet gevonden’ errors
In het kader van voorkomen is beter dan genezen. Zouden we aanbevelen om tijdens de website werkzaamheden rekening te houden met het ontstaan van 404 errors. Bedenk bij het schrijven van een blog of het maken van een pagina eerst wat de URL zou moeten zijn. En controleer of deze niet te lang is. Zo voorkom je dat je later de URL moet aanpassen om deze in te korten of te optimaliseren. Ga je toch een wijziging aanbrengen of een pagina verwijderen? Maak dan direct een 301 doorverwijzing aan, om bezoekers van de oude URL geen foutpagina voor te schotelen.
Ben je bezig met een redesign van de website? Breng dan eerst in kaart wat alle URL’s op de oude website zijn en probeer deze zoveel als mogelijk gelijk te houden aan de URL’s op de nieuwe website. De URL’s die wel wijzigen moeten worden voorzien van redirects (doorverwijzigingen), zodat bezoekers niet op 404 pagina’s uitkomen.
Bij webshops ontstaan over het algemeen geregeld 404 fouten wanneer er producten uit het assortiment verdwijnen. Ook hier kan bij de bouw van de webshop rekening worden gehouden. Zo kan ervoor worden gekozen om bij een product dat is uitverkocht niet een 404 fout te tonen, maar om ervoor te kiezen de pagina live te laten staan en te voorzien van een ‘tijdelijk niet op voorraad’ melding. Zo zijn er meerdere invalshoeken te vinden om zoveel mogelijk te voorkomen dat bezoekers op een foutpagina uitkomen.
Samengevat
Een error 404 is een foutmelding die aangeeft dat de pagina of het bestand niet gevonden is op de URL die je hebt bezocht.
Dit kan met Google Search Console, Google Analytics en diverse gratis en betaalde SEO tools. Of vraag het gratis aan bij SEOtijger.
Zet het verwijderde bestand of pagina terug online of maak een doorverwijzing (301 redirect) aan naar een alternatieve pagina.
Nee, wanneer de pagina terecht verwijderd is en er geen alternatief is hoef je deze niet op te lossen. Ook wanneer iemand een foute URL heeft ingetikt of robots rare URL’s bezoeken, hoeven deze niet te worden opgelost.
Er komt ‘veel’ verkeer binnen op de URL of er verwijzen links op andere websites naar de betreffende URL. In beide gevallen is het te adviseren spoedig de fout te verhelpen.
Laat je adviseren en ontvang gratis een lijst met de fouten
Heb je geen zin of tijd om alle tools en mogelijkheden uit te proberen? Ontvang gratis een Excel bestand met de 404 fouten op je website, zodat je deze eenvoudig kunt oplossen. Kom simpelweg in contact met SEOtijger en geef aan dat je graag de 404 fouten ontvangt. Voor ons een kleine moeite en voor jou mogelijk erg waardevol. Ook wanneer je nog vragen hebt, kun je altijd bij ons SEO bureau terecht voor vrijblijvend advies om je op weg te helpen.